dimecres, 18 d’octubre de 2017

La rampa

Aquesta és una de les activitats que els alumnes de 1r d'ESO han realitzat aquest inici de curs, i que s'han presentat a la XIV Jornada d'Ensenyament de les matemàtiques.

La pregunta és ben senzilla, quina inclinació ha de tenir la rampa perquè la bola vagi el més lluny possible?

La hipotèsi que hem pensat és que com més inclinada estigui la rampa, més lluny anirà la boleta.

Aquí teniu un exemple de tirada.










Després de realitzar una sèrie de tirades amb una inclinació lliure, hem vist que més o menys la boleta anava a parar a la mateixa distància.

Anem a doncs a fer un treball de 10 tirades amb diferents inclinacions. Aquí teniu els resultats i el càlcul de les mitjanes:

Tirada (en metres)
Lliure
10°
30°
45°
60°
80°
1
15,65
11
13,66
12,51
13,96
6,21
2
14,14
11,06
15,43
10
15,6
18,38
3
13,32
10,7
15,8
12,1
15,32
4,62
4
12,86
9,8
14,89
10
13,62
6,3
5
15,15
11,59
20,7
14,6
7,2
2,9
6
18,98
11,72
19,01
13,4
7,2
8,2
7
16,27
11,82
14,44
13,04
16,21
4,31
8
11,66
15
15,53
13,42
8,5
7,35
9
15,2
9,09
14,36
12,76
13,53
2,5
10
12,86
9,5
14,63
14,32
13,59
11,08
Mitjana
14,609
11,128
15,845
12,615
12,473
7,185


Després hem realitzat els gràfics corresponents per veure'n una correspondència visual. Un diagrama de barres i un de lineal.

Hem comprovat que la nostra hipòtesi fallava, i que era als 30º d'inclinació quan més lluny arribava la boleta, i a partir d'aquell punt anava disminuint. Probablement el problema és que a major inclinació hi ha més rebot i això impedeix que la bola vagi més enllà. Possiblement també afecta el material....




Alumnes de 1r d'ESO de l'INS Baix a Mar

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada