dilluns, 3 de desembre de 2018

Investigacions amb fraccions (II): Fem llimonada

Per tal de treballar els conceptes bàsics de les fraccions, l'alumnat de 1r d'ESO ha realitzat un sèrie de petites investigacions. 


A partir de l'activitat que proposa en Lluís Mora a l'ARC (Anem a fer llimonada) hem realitzat una petita investigació amb l'us de les fraccions i la seva relació amb el percentatges i amb la proporcionalitat.


1a PART

Fent un cop d'ull a la xarxa buscant informació sobre el suc de llimona vam trobar la següent afirmació a la Wikipedia:



"El jugo de limón o zumo de limón es el líquido obtenido del endocarpio de los limones al ser exprimido (generalmente se hace con un aparato exprimidor de limones). Suele ser aproximadamente el 30% del peso del fruto. "

Ho anem a comprovar?
Primerament hem de tenir clar com pesar el suc de llimona. Per fer-ho pesem la llimona sencera, l'exprimim i després pesem el que ens queda:







En tenim prou comprovant-ho amb una llimona?

Evidentment les condicions d'una llimona no són suficients per arribar a unes conclusions, per això ho hem fet amb 10 llimones. Hem recollit la informació en la següent taula:



Ha sorgit el dubte de que fem amb els pinyols que han quedat a l'exprimidor. Doncs hem mirat el pes, n'hem fet la mitjana a partir de la quantitat de pinyols i els hem restat del pes del suc final:




pes de tots els pinyols
mitjana
pinyols
21 g
2,625

Pes suc final= 65,5-2,625=62,875
Percentatge suc=62,875/125,1=50,26%

Els resultats estan bastant allunyats del que diu la xarxa. 
- Sempre podem fer cas d'internet? 
- Són els nostres resultats definitius?
- Quins aspectes no hem tingut en compte?


2a PART

Tenim dues concentracions de llimonada:

- 100ml de llimona i 200ml d’aigua
- 200ml de llimona i 300ml d’aigua

Quina és més àcida?

Ens hem ajudat de les fraccions per representar la situació:



1/3 < 2/5
33,33% < 40%

Finalment també calculem els percentatges de cada concentració per confirmar la representació.

I si barregem les 2 concentracions què passara?

Pot ser la nova concentració la més àcida? I la menys?
Tornem a utilitzar les fraccions per representar-ho i comparar-ho:




Es confirma que la nova concentració ha de ser la mig, oi?

Aquí han sorgit preguntes per ampliar la investigació:
- quants mil·lilitres de llimona necessitariem per fer 5 litres de llimonada?
- quantes llimones necessitariem?
- ..................................

Després de la investigació el grup havia de realitzar un pòster científic explicant els seus resultats, que finalitzava en una presentació oral davant dels seus companys.




Aquesta investigació també es va mostrar al Dia a la Ciència al Carrer de Sitges:




1r ESO
INS Baix a Mar

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada